كابل در تهديد طالبان قرار گرفته است
محمد اسحاق فياض محمد اسحاق فياض

امروزها متاسفانه زنجيره عمليات هاي انتحاري نسبت به گذشته تشديد بيشتري يافته و دايره اين نوع از جنايات نيز وسيع تر گرديده است، تا پيش از اين بيشترين عملياتهاي انتحاري درجنوب و گاهي او قات در كابل صورت مي گرفت، اما پس از چند ماه كه از سال جديد القاعده و گروه طالبان سعي كردند دايره عملياتهاي انتحاري و خرابكارانه خود را در ديگر مناطق افغانستان نيز گسترش بدهند.

شمال افغانستان يكي از امن ترين مناطق افغانستان به شمار رفت، اما در چند هفته اخير شاهد تحولات سياسي و نظامي زيادي است كه از عمليات هاي انتحاري گرفته تا شورشهاي مردمي ، رقابتهاي سياسي و تصفيه حسابهاي جناحي را شامل مي گردد.

عمليات انتحاري درمزار شريف نشان مي دهد كه طالبان سعي دارد دامنه آشوب، انتحار ها و خرابكاري ها را در شمال كشور نيز بكشاند و مقوله اي به نام امنيت را در اين كشور در پرده اي از ابهام و ترديد فروببرد.

انفجار همزمان انتحاري در كابل و مزارشريف كه در آن تعدادي از هموطنان بي گناه ما جان باختند و به دنبال عمليات انتحاري مهيب و وحشت ناك ديروز  در نزديكي وزارت داخله در كابل كه درآن دست كم 21 نفر از افراد پوليس ملي و افراد ملكي جان باختند، اين واقعيت را نشان مي دهد كه دولت افغانستان و نيز نيروهاي ناتو و آيساف تا چه ميزان در برابرعملياتهاي خراب كارانه نا توان اند و نمي توانند طرح هاي دشمن را پيش از اعمال جنايت خنثي نمايند. بسياري از كار شناسان سياسي و نظامي جنايت دو روز گذشته را كه در شهر هاي مزارشريف، كابل و ارزگان رخ داده است، آن را با جنايات و خشونت هاي خونين عراق تشيبه كرده اند، حتي برخي از كارشناسان بدين باورند كه شيوه به كار گرفته شده در پنج عمليات انتحاري اخير نشان مي دهد كه اين جنايات شباهت زيادي به عملياتهاي انتحاريي دارد كه در عراق طي چند سال گذشته صورت گرفته است،آقای سیمسون يكي از كار شناسان خارجي می گوید: تاکتیکی که در این انفجار( انفجار كابل) مورد استفاده قرار گرفته، همانند حملات مشابه در عراق است و به نظر می رسد مستقیماً از آن کشور اقتباس شده است.

 به همين دليل برخي بدين با وردند كه زنجيره اي از گروه هاي كوچك القاعده ميان پاكستان، افغانستان و عراق با هم پيوند خورده اند، طوري كه شيوه عملياتهاي تروريستي آنان نيز شباهت تام با يك ديگر دارند.

نكته ديگر اين كه با جمع آوري محصولات ترياك از جنوب افغانستان دامنه خشونت ها از جنوب كشور در ديگر مناطق افغانستان گسترش يافته است، طي يك ماه اخير كه شيره هاي ترياك از ولايات قندهار، ارزگان، هلمند، زابل،فراه، ننگرها و كنر بر چيده شده است، طالبان سعي كرده اند كه دايره نا امني ها را در سطح كشور وسيع تر نمايند و خود را به پايتخت كشور نزديك نمايند، به همين دليل ولايات غزني، بادغيس، ميدان وردك، كاپيسا،بلخ ،قندوز و...ميدان ترور، نا امني و عملياتهاي انتحاري گروه طالبان بوده است.

تجربه جنگ و نا امني ها در طول چند سال نشان داده است كه درآغازهرسالي آشوب ها و ناامني ها از جنوب افغانستان شروع مي شود و به مروز مان به ديگر مناطق افغانستان گسترش پيدا مي كند، دليل عمده اين روند آن است كه گروه طالبان با همكاري مافياي مواد مخدر جنوب افغانستان را نا امن مي كنند تا در سايه نا امني ها بتوانند بوته هاي ترياك را پرورش داده و به شيره تبديل نمايند، از آنجايي كه طالبان يكي شركاي مافياي مواد مخدر هستند ادامه ناآرامي و آشوب در جنوب افغانستان نسبت به ديگر جاهها در اولويت قرار دارد. با بر داشته شدن مزارع خشخاش در جنوب افغانستان، طالبان سعي مي كنند در ديگر مناطق افغانستان با دولت مصاف بدهند و دامنه آشوب ها، بمب گذاري ها و انتحارها را به سوي مركز افغانستان گسترش بدهند. اگر فصول سال را براي آشوب ها و جنگ هاي طالبان در نظر بگيريم فصل بهار و ماه اول تابستان معمولا ثقل عملياتها و حملات طالبان در مناطقي از جنوب و جنوب شرق متمركز بوده است و پس از فصل برداشت ترياك طالبان دايره حملات خود را در جاههاي ديگري و بويژه ولايات هم جوار كابل متمر كز كرده اند.

نكته ديگري كه ازعملياتهاي انتحاري زنجيره اي چند روز گذشته بدست مي آيد اين است كه بر خلاف پيش بيني برخي از كارشناسان كه احتمال داده بود كه با مرگ ملا دادالله حملات طالبان كاهش خواهد يافت، عكس آن نتيجه داده است و گروه طالبان پس از يك وقفه كوتاه نشان داده است كه براي عمليات هاي گسترده و انتحار هاي متعدد در شهر هاي مختلف افغانستان آمادگي هاي زيادي دارند تا بار ديگر در اين كشور حمام خون بپا كنند. فعاليت هاي طالبان نه تنها در داخل افغانستان بلكه در كشور پاكستان نيز افزايش چشم گيري يافته است، اين افزايش به حدي است كه كانال هاي تلويزيوني پاكستان علنا گزارش ميدهند واز حضور و فعاليت هاي گسترده گروه طالبان فيلم و گزارش تهيه مي كنند. امري كه بارها و بارها از سوي دولت پاكستان رد گرديده است. شبكه تلويزيوني جيو كه يك شبكه تلويزيوني خصوصي در پاكستان مي باشد گزارشي را در اين  موضوع تهيه نموده است و گزارش مي دهد كه : شهر تانك در شمال غربي اين كشور به نخستين منطقه بزرگ براي فعاليت‌هاي طالبان تبديل شده است. مي‌توان گفت در اين شهر طالبان حكومت دارند. گزارش گراين برنامه مي گويد: فعاليت‌هاي سازمان يافته اين گروه همچنان ادامه دارد. شهرتانك هم مرز با افغانستان است و به دليل مشكلات موجود از حضور طالبان، مردم مجبور به مهاجرت از اين منطقه شده اند، زيرا جنگجويان طالبان موترها و مكانهاي دولتي را هدف قرار مي‌دهند و به همين دليل كاركنان دولت و اداره‌هاي ديگر از موتر استفاده نمي‌كنند زيرا تامين جاني ندارند. در اين منطقه دو گروه به‌ سرپرستي قاري حسن و بيت‌الله محسود حضور دارند. اين دو گروه كه به مقابله با نيروهاي دولتي و ارتش اقدام مي‌كنند، شرايط براي زندگي مردم را سخت كرده‌اند.

 به گزارش اين تلويزيون، دولت فدرال و همچنين حكومت ايالتي سرحد در كنترول اين افراد موفق نيستند و تاكنون نتوانستند عليه آنها اقدامات جدي انجام دهند، نفوذ جنگجويان طالبان به شهرهاي ديگر منطقه از جمله بنو، لكي مروت و ديره اسماعيل‌خان در ايالت سرحد در حال گسترش است.

بدين ترتيب دايره خشونت ها و تفكر طالباني نه تنها در افغانستان در حال گسترش است بلكه در پاكستان نيز شهر ها و مناطق بيشتري را در تسخير خويش در مي آورند. زيرا تانك و ديگر شهر هايي كه در اين گزارش آمده است شامل وزيرستان شمالي نمي گردد و آنان فارغ البال از حملات دولت پاكستان توانسته اند نفوذ شان را در چند شهر ديگر پاكستان افزايش بدهند.

به هر حال بر خلاف ادعاي فرمانده ناتو كه پس از كشته شدن ملا دادالله گفته بود كه توان نظامي طالبان پس از مرگ وي روبه كاهش است و اين گروه حملاتي را كه پيش بيني مي شد انجام داده نتوانسته است. اما گسترش نا امني ها و افزايش عملياتهاي انتحاري در چند روز اخير نشان داد كه طالبان حتي قدرتمند تر گذشته نيز شده است و به راحتي كابل پايتخت افغانستان را تهديد مي كنند و در چنين شرايطي دولت و اردوي ملي افغانستان و نيز نيروهاي ناتو و آيساف بايد به فكر طرح هاي جديد نظامي و امنيتي باشند تا بتوانند جلو انواع حملات گسترده طالبان را در مناطق مختلف افغانستان بگيرند.اگر آنان دير بجنبند و اقدامات پيش گيرانه را روي دست نگيرند، در روز هاي آينده ممكن است نيروهاي شبه نظامي طالبان به دروازهاي كابل برسند و نيز هروز شاهد عمليات هاي خونين تر انتحاري در اين شهر باشيم.   

      

 

 


June 17th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات